Prusa Mk3 Taurus upgrade

A Prusa Mk3 Taurus upgrade főbb részleteit ismertetem az alábbi cikkben. Nem győzőm reklámozni, ugyanis lenyűgöznek a tulajdonságai. A nyomtatott alkatrészeken elsőre is látható, hogy nem a gyári készlet finom igazgatásával fejlődtek tovább, itt mindent az alapoktól gondolt újra a tervező. Kompromisszum mentesen próbálta a legtöbbet kihozni a Prusa Mk3 gyári hardver készletéből. És ez a másik tiszteletre méltó törekvése, hogy a fantáziájának az azért határt szabott, hogy milyen hardver áll rendelkezésére egy Prusa Mk3 tulajdonosnak. Minimális plusz költséggel rendelkezik csak ez az átépítés.

Prusa Mk3 Turus upgrade

Elöljáróban

A három tengelyhez tartozó fejlesztések függetlenek egymástól, így opcionálisan önmagukban is megvalósíthatjuk őket. Vagy haladhatunk szépen sorban, nem kell egyszerre szétborítani az egész nyomtatót.

Alkatrészek nyomtatása

Nyomtatáshoz Pet-G anyagot, 0,15mm rétegvastagságot és 2 vagy 3 falvastagságot ajánl. Én 3-as falvastagsággal inkább biztosra megyek, de egy elmélet miatt 0,16 milliméterrel nyomtatok újabban. Részletesen ismerteti egyébként a nyomtatáshoz szükséges információkat, ott ahol esetleg különösen figyelni kell valamire. A tárgyakat ne forgasd el nyomtatáskor, nagyon is ki van találva, hogy miért pont úgy állnak, ahogy.

Az első Prusa Mk3 nyomtatásánál kínlódtam a méretekkel Cura szeletelővel, még cikket is írtam róla. Idővel azért felfedeztem a meleg vizet: Prusa alkatrészeket PrusaSlicer-rel kell nyomtatni, hiszen mások is ezt teszik, így nyilván ehhez optimalizáltak a modellek. Ezt csak magamnak írom fel emlékeztetőül, gondolom mindenkinek evidens. 🙂

Beszerzendő kellékek

Pár centivel hosszabb szíjjak kellenek az X és Y tengelyekhez, így azokat cserélni kell. Érdemes meggondolni, hogy üvegszál erősítettre váltunk, ha már úgy is vásárolni fogunk. Az M3-as csavarokra nem térek ki külön, azokból érdemes egyébként is készletet tartani, de a többi kelléket felsorolom az adott részegységnél. Apróságokról van szó lényegében.

Összeszerelés

Elsőre bonyolultnak tűnhet az összeszerelés, és bár nagyon részletes leírás található a Thingiverse-en a modelleknél mindenről, de nehezen érthető. Nincs tördelve a szöveg és nincsenek képek, amik segítségével értelmezni lehetne a leírtakat. Ezért arra gondoltam, hogy az ottani leírást nem ismétlem meg, de pár fénykép segítségével megmutatom, hogy miről van szó lényegében.

Taurus Y tengely

  • 68cm GT2 szíj
  • 2db 608-as csapágy (8mm x 22mm x 7mm)
  • 1db 625-ös csapágy (5mm x 16mm x 5mm)
  • 2db sima GT2 görgő (pont jó, ami a gyári készletben volt és nem használjuk)
Prusa Mk3 Taurus Y

Az Y tengely módosításának fő tudománya abban áll, hogy motort hátulról középre helyezi. Hasonló ötletet a Taurus upgrade-en kívül nem láttam még. Ezen a keresztmetszeti ábrán megfigyelhető hogyan néz ki az új kialakítás:

Taurus Y vázlat

Tulajdonságok:

  • A szíj útja tökéletes: hosszirányban középre van igazítva a csapágyakhoz képest és oldalról nézve egyenesen fut a tálca rögzítő elem és görgők között
  • Nagyméretűek és fogazottak a görgők és szintén masszívak a görgőket tartó elemek
  • Kisebb szögekben törik a szíj, így hosszabb lehet az élettartama
  • Home alkalmával a görgőket tartó elemek ütköznek a tálca szíj tartójához
  • A motort tartó elem is rettentő robusztus, a motort mind a négy csavarja rögzíti
  • Csapágy tehető a motor tengelyének szabad végére
  • A szíj feszessége állítható, sőt ezt kézzel szerszám nélkül tehetjük meg
  • Egy állítható magasságú középső lábat is csavarhatunk a motort tartó elembe

Nehéz bármit kiemelni a felsorolásból, mindegyik új tulajdonság az előnyére válik a nyomtatónak. Talán különösen az EndStop ütközés középre helyezése lepett meg, hiszen így utólag igazán barbárnak tűnik az eredeti megoldás, ahol minden Home alkalmával oldalról kap egy ütést a tálca. Ez a csapágyaknak sem jó, de nyilván csavarja is a tálcát. Összeszerelés után, gondom volt a motorok Crash detection érzékelésével, és egy-egy hosszabb nyomtatás alatt több alkalommal is (fals) ütközést érzékelt a nyomtató. Ilyenkor elvégez egy Home-ot és folytatja a munkát. Rettentően idegesített ez a hiba, viszont a nyomtatványokon nem lehetett utólag megállapítani, melyik rétegeknél kellett újrapozicionálás után folytatni a nyomtatást. Ennek a fejlesztésnek ez az elsődleges értelme, de maga a Home funkció is halkabb, finomabb lett.

Az alkatrészek túlméretezése pedig igazán bizalomgerjesztő, szerintem visszaadják a képek, hogy itt valami komoly dologról van szó.

Össze lehet szerelni úgy is, hogy nem vesszük le a tálcát, hanem csak oldalra fordítjuk az egész nyomtatót. Én most a képek jobb érthetősége végett felülről tálca nélkül mutatom.

Taurus Y

A motor behelyezése előtt fontos három M3-as anyát elhelyezni a nyomtatott alkatrészben. Kettőt hátul középen, amivel a vázhoz erősítjük majd az elemet és egyet a motor tetejéhez, amibe majd a hátsó sima görgő tengelye kerül. A 625-ös csapágyat is az elején kell beilleszteni a helyére.

Prusa Mk3 összeszerelés

Ezek után becsavarozhatjuk a motort, elől a szíjfeszítő elemet is az egyik motor csavarja tartja. A motor tengelyén a fogaskerék hernyócsavarjaihoz hozzáférünk így is, tehát beszerelve meg tudjuk igazítani, hogy megfelelően álljon.

Taurus Y motor

A szíjfeszítő csavarját nem értettem teljesen, hogyan is gondolta, ezért egy sima szögletes M3-as anyát tettem a csavar végére, amit be lehet akasztani megfelelően fix elembe. Utoljára kerül be a hátsó sima görgő. Utólag nehéz beügyeskedni a szíjat, egyszerűbb így, hogy menet közben már igazgatjuk a beszerelt alkatrészekhez.

Prusa Mk3 Mk52

Végül befűzzük az övet a tálca új tartójába. Ezen a képen talán látszódik, ahogy már összeér ez az elem a görgő tartójával, a kép alján látható csapágy viszont éppen nem érinti a tengelyt tartó elemet.

Prusa Mk3 Y

A vázon elhasználtuk azokat a furatokat, amikbe korábban gyorskötözőket fűzhettünk, így valami mást kell kitalálni a vezetékek rendezésére. A kommentek között találtam a képen látható kimondottan igényes megoldást Taurus_Y-Achse_Kabelkanal néven. Nem sok látszódik rajta, de talán pont ez a lényeg, hogy a vezetékek minél észrevétlenebbek legyenek. Ez egy hátulról nyitott csatorna, amibe fűzhetünk gyorskötözőket is.

A képen még látható egy érdekesség, a hátsó görgőt tartó alkatrész egy nyomtatott szalaggal hátrafelé is meg van feszítve. PetG-ből nyomtattam mindent, kibírták az alkatrészek repedés nélkül ezt a mutatványt.

Taurus X tengely

  • 91cm GT2 szíj
  • 2db 608-as csapágy (8mm x 22mm X 7mm)
  • 2db 623-as csapágy (3mm x 10mm X 4mm)
  • 1db 625-ös csapágy (5mm x 16mm X 5mm)
Prusa Mk3 Taurus X

Tulajdonságok:

  • Z tengelyen kívülre helyezett fix pozíciójú csapágy
  • Állítható kottyanás mentesítő (antibacklash)
  • Szerszám nélkül szíjfeszesség állítás
  • Újraorientált nyomtatás
  • Motor tengelyének szabad vége csapágyazható
  • Négy ponton rögzített motor
  • Csavarral rögzített Z csapágyak
  • Csavarral finoman feszíthetőek az X tengely rúdjai
  • Szabadon használható szerelési pontok
Taurus X alkatrészek

Az alkatrészeket a fenti képen látható orientációban kell kinyomtatni, ez pedig eltér a gyári megoldástól. Az a megfontolás ebben, hogy a rétegek nem lehetnek ugyan olyan erősek a Z és a rá merőleges X irányban is, viszont ha már választani kell, akkor fontosabb, hogy az X rudak legyenek passzentosan a helyükön, hiszen ezek találkoznak közvetlenül a nyomtatott alkatrésszel. Elképesztően pontosan illeszkednek a rudak így, hogy a rudakra merőleges körökkel készült a nyomtatás. A Z tengelyen a csapágyak és T8 nút megtartása viszont nem olyan kritikus, ott nem kell annyira megfeszíteni az alkatrészt.

A T8 nut alulra kerül, és egy ehhez hasonló alkatrészt is nyomtathatunk felülre, amit finoman állítgatva tehetünk a helyére. A kottyanást hivatott kiküszöbölni, de azért óvatosan szabad csak szorítani, hogy ne akadályozza az orsó mozgását.

A szíj feszítéséhez kell a képen látható kis kar, amire két 623-as csapágy kerül. Ez az alkatrész a görgő tengelyén tud elfordulni úgy, hogy megfeszítse a szíjat.

Szíjfeszítő Prusa

Összeszerelve hátulról így néz ki ez az alkatrész. Az alsó tekerővel mozgatunk egy pici M3 csavart, ami változtatja a kar pozícióját. Ennek a végét látjuk is a kis ablakon keresztül emelkedni, amikor feszítünk és süllyedni, amikor lazítunk a szíjon. Elég kompakt megoldás.

Nyomtatásnál néhány alkatrész esetében látunk “stock” változatot. Ezeket akkor kell használnunk, ha gyári extrudernél maradunk. De ezt inkább ne tegyük, nagyon is érdemes Skelestruder nevű szenzációs extrudert választani erre a nyomtatóra.

Taurus Z tengely

  • 2db 37cm hosszú M8-as menetes szár
  • 8db M8-as anya

Tulajdonságok:

  • Kereszt merevítő a Z tengely teteje és az Y tengely eleje között
  • Újratervezett Z top alkatrész
  • Újratervezett Z motor alkatrész

Minden Prusa jellegű váz kérdéses tulajdonsága, hogy mennyire merev a Z tengely az Y tengelyhez képest és hogy mennyire állnak derékszögben. Az Mk3 gyári váz nem rossz, jól ki van találva a 3030 profilokkal és a tápegység is merevíti, de természetesen lehet még rajta javítani. A legkézenfekvőbb fejlesztés éppen ez, hogy egy rúddal a legtávolabbi sarkokat összekötve merevítjük. Egy egyszerű menetes szárát használunk, ami elég sok plusz merevséget biztosít. A csavarok meghúzásánál figyelnünk kell arra, hogy valóban derékszögben rögzítsük a tengelyeket.

Nem fényképeztem sajnos le összeszerelés előtt, hogyan is néznek ki a keresztmerevítők alsó szarvainak a rögzítései a 3030-as profilhoz. Elképesztően bitang erősek, így tényleg betöltik a merevítés szerepét.

A menetes szárra csak design kedvéért tettem fel a gégecsövet.

A felső elemen található hosszanti nútokba, nyomtatott szalagokat lehet illeszteni, abból a megfontolásból, hogy hátrafelé is feszítsük ezt az alkatrészt. Nem tudom, talán ez már picit túlzás, de profin meg van csinálva:

Taurus Z top

A középső szögletes nyílás azért van rajta, hogy legyen egy ilyen szabadon felszanálható rögzítési pontunk. Ha éppen lámpát, szerszámtartót, vagy kamerát szeretnénk ide erősíteni. Ilyen rögzítési pontokat találunk az X tengely motort tartó elemén is. Sőt, itt van még egy furat is, belülről egy M3 anya helyével, ezt is használhatjuk bármire.

A Z motorokat tartó alkatrészek is jóval robusztusabbak, mint a gyáriak. Leérnek teljesen a váz aljáig, ahol felhasználjak rögzítési pontnak azt a furatot is, ahová gyárilag kábelrögzítőt fűzhetünk. Összehasonlításként a Bear upgrade Z motort tartó alkatrészt tettem mellé.

Turus Z motor

Modellek


Nyomtatási minőség

A fényképek kedvéért visszabontottam a nyomtatót, majd összeszerelés után, különösebb állítgatás nélkül PrusaSlicer alapbeállításaival nyomtattam ezt a 3DBenchy-t és kalibrációs kockát. PLA-t használtam 0,16mm rétegvastagságban. Az egyenes felületek nagyon szépek, a hajó íves oldalán azért látszódik többféle csík. Talán a vízszintesek a szíjak finomhangolásával csökkenthetők, a függőlegeseket pedig lehet a motorok okozzák, de ehhez még nem értek. Lehet még tovább fejlődni! 🙂

Talán hitelesebbek az ilyesmi tesztek fény előtt forgatva, bár itt meg a videó minősége nem valami szenzációs. Igyekszem majd ebben előrébb lépni.

Hozzászólás küldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük